NemKonto
Hvad er en NemKonto
Det er et udbetalingssystem underlagt digitaliseringsstyrelsen. udbetalingssystemet, Bruges af det offentlige til at udbetale ydelser til borgere eller virksomheder. Systemet fungere ret simpelt. Systemet kobler en borgers CPR (eller en virksomheds CVR) til en bankkonto, så systemet ved hvilken konto ydelsen skal indbetales til.
Hvor kan jeg ændre min Nemkonto
Det vil som udgangspunkt være den bankkonto du får udbetalt din løn til. Du skal altså ikke oprette en ny bankkonto for at blive tilknyttet tjenesten. Du kan altid ændre hvilken bankkonto du vil tilknyttet tjenesten, på deres egen hjemmeside. Det er også på deres hjemme side du kan tjekke, hvis du er i tvivl om hvilken konto du får indbeatinger på fra det offentlige. Du skal som borger blot bruge dit NemID for at logge ind på din NemKonto. Som virksomhed kan du også ændre hvilken konto du ønsker tilknyttet tjenesten. Dette skal dog gøres hos pengeinstitutterne. Her forslår vi at du kontakter din givende bank først for at høre hvilket oplysninger de evt har brug, samt evt krav der kunne forekomme i den forbindelse.
Hvad er forskellen på en specifik konto og en Nemkonto?
En specifik konto er en konto det offentlige opretter til en borger, efter forspørgsel. Den specifikke konto vil kun få specifikke ydelser indbetalt. Kontoen er ikke styret af NemKonto og det vil være det ministerium man får ydelsen af, borgeren skal i kontakt med i forbindelse med ændringer eller hjælp til ens specifikke konto. Systemet bestemmer i dette tilfælde ud fra hvilken ydelse der er tale om, om indbetalingen skal ske til ens NemKonto eller ens specifikke konto. Hvis du har yderligere spørgsmål eller mangler hjælp kan du altid tage kontakt til NemKonto. Du kan også altid se på deres hjemmeside hvor alle informationer omkring det være tilknyttet tjenesten står skrevet.